Noget af det værste der kan ske når man har en hjemmeside, er at man en dag opdager at den er blevet ødelagt af hackere eller blevet inficeret med virus. I denne artikel vil vi kigge på hvordan man opsætter backup til sin WordPress hjemmeside.

Der er mange måder at lave backup på, vi vil kigge på en speciel måde, med et gratis plugin.

Generelt set er der to dele af WordPress, der skal tages backup af. Det ene er alle filerne og det andet er databasen, som indeholder alle dine data (alt fyldet på dine hjemmesider). Det vil sige at man skal tage backup af begge dele, for den ene kan ikke leve uden den anden.

Backup klares mange gange af dit webhotel, de tager (eller burde) backup mindst en gang i døgnet, således du altid kan kontakte dem, hvis du pludselig finder ud af at din hjemmeside ikke har været online i 3 uger fordi den har været inficeret med virus. Mange gange vil det være en god ide at have din egen backup, bare for en sikkerheds skyld.

Den nemmeste vej til backup er at koble din hjemmeside sammen med Dropbox (du skal have en gratis Dropbox konto for at gøre dette). Det betyder at du nu, helt automatisk kan lave en backup med faste intervaller.

Det første man skal gøre er at installere det plugin, som kan lave denne backup, det hedder WordPress Backup to Dropbox. Når man har det installeret, er det nemt at gå ind i menuen og vælge hvor ofte der skal laves backup, samt hvordan det skal gemmes i din dropbox. Det er nemt at bruge dette plugin og det kan godt betale sig at bruge 10 minutter på at sætte det op.

Det anbefales at sætte frekvensen til backup lidt efter, hvor ofte du laver nyt indhold på din hjemmeside, det betyder at hvis du tilføjer flere indlæg hver dag, så skal du nok sætte frekvensen til daglig, således du minimerer risikoen for at miste dine data