SEO i sig selv er egentligt meget enkelt. Det tager dog lang tid at mestre det. Det er noget man skal arbejde med en til flere gange om ugen, hvis man virkelig vil gøre en forskel med det. I denne artikel kan du læse om, hvordan du kommer i gang med at lave SEO på din WordPress hjemmeside.

SEO handler om at din side bliver synlig i Googles søgemaskine, det betyder mange gange at man skal have en højere placering i googles søgeresultater. For at vide hvordan man gør det, er man nødt til at vide noget omkring hvad Googles forretning er.

Googles forretning er deres søgemaskine, den er kernen i hele deres forretning. Google er dybt afhængig af at man bruger deres søgemaskine til at lede efter sider på Internettet. Hvis ikke man leder gennem deres søgemaskine så kan de heller ikke sælge reklameplads på den (Google AdWords – som udgør 80% af deres forretning).

Googles vigtigste opgave er at levere kvalitet i deres søgemaskine, det betyder at hvis du som bruger får nogle gode resultater når du søger på Google – altså noget du kan bruge. Så er sandsynligheden for at du vil bruge Googles søgemaskine næste gang også meget større. Det betyder at de er meget kritiske over hvem der ligger på forsiden på en given søgning.

Du kan ikke snyde Google – du får den placering din side fortjener – og ikke andet. Det betyder at hvis din hjemmeside er bedre end alle de andre på Google, så får du en første plads. Når man ved dette er det jo nemt at komme op på første pladsen. Du skal “bare” lave en side der er bedre end alle de andres.

WordPress og SEO

Nogle af de parametre man selv kan skrue på når man laver SEO på sin hjemmeside, er sidens titel og sidens beskrivelse. Titlen på sin side er den titel som kommer til at stå i søgeresultaterne med en større blå font, mens din beskrivelse er de par liniers grå tekst, der er under hvert resultat. Wordpess er som lavet til søgemaskineoptimering, der er mange plugins man kan installere som hjælper med at lave den tekniske del af SEO’en på din side.

Et af de bedste plugins til SEO på WordPress er “Yoast SEO” og er installeret på langt over en million wordpress sider. En af de helt store fordele ved Yoast SEO er at det giver dig mulighed for at styre sidens titel og beskrivelse uafhængigt af overskriften og WordPress titlen på siden (som ellers er udgangspunktet i WordPress). Samtidig har den et meget brugervenligt layout, således man har små gule, grønne eller røde lys efter hvor god ens side er (ud fra et SEO synspunkt).

Man bør lave unikke titler og beskrivelse til alle sine sider, således man får en god indikator, allerede i søgeresultaterne om den enkelte side er nok for en, eller det er en side man skal undgå. Det kan godt betale sig at være meget præcis, for selvom man gerne vil have mange besøgende ind på sin hjemmeside, så er gode og relevante besøgende meget mere værd end besøgende som ikke er interesseret som udgangspunkt.

En sælgende titel og beskrivelse

Når man skriver sin titel og sin beskrivelse, så skal den fortælle hvad man kan forvente at der venter en, hvis man vælger at klikke videre. Her skal man have sælgerhatten på og skrive så ens titel vækker opmærksomhed, det man skal huske på er at den i Googles søgeresultater, står sammen med 9 andre resultater og en mængde reklamer, så du skal pirre den søgende med din titel og beskrivelse , således de vælger at klikke på din side, frem for konkurrentens.

Når du har din titel og beskrivelse skal de ind på din WordPress hjemmeside, det gør man på den enkelte side, lige under artiklen. Man får med dette plugin mulighed for at lave en ny titel og beskrivelse. Dette kan ses på nedenstående billede.

yoast_seo

Med sådan et værktøj er det bare med at komme i gang med at lave SEO på din WordPress hjemmeside. Det kan kun anbefales at man arbejder med at skrive gode titler og beskrivelser, og hele tiden forbedrer sin side, således den fortjener at komme højere på i Google.